Søk skoleplass

Friår med folkehøyskoleliv og utveksling

Ønsker du deg et år av en annen verden? Et år som er et minne for livet. Et år med opplevelser, vennskap, utvikling og dannelse?

Hald internasjonale skole er en unik skole i landet vårt. Det er et fantastisk friår med en god mix av folkehøyskoleliv og utveksling. Helt fra starten av blir du en del av Hald-familien og dette har for mange like stor betydning som erfaringene fra utenlandsoppholdet.

Vi utveksler studenter mellom nord og sør, og allerede på ankomstdagen møter du våre internasjonale studenter fra Uganda, Kenya, Tanzania, Madagaskar, Nepal, Brasil, Colombia, Hong Kong og Bangladesh som er ankommet ei uke tidligere. Noe av det beste med Hald er at fra første dagen slår verden imot deg i form av ulike språk, kulturer og uttrykksformer. Da har reisen allerede startet, og de engelske språkkunnskapene må graves frem. Alt sosialt og all undervisning foregår på engelsk og du blir raskt vant med det.

Internatliv og mye moro

Internatliv er gøy og på Hald bor du sammen med både norske og utenlandske studenter. Det er fantastisk at den interkulturelle læringen starter allerede på rommet ditt, når du har kjøkkentjeneste, når dere skal gå til byen eller bade.

De første ukene er dagene preget av musikk, dans, turer, språk og forberedelser til utreise. I seks uker skal mye oppleves og forberedes før du reiser ut i en spennende praksis med din nye teammate.

Utreise til praksisland

Foran deg ligger 6 måneder i en ny kultur, med spennende arbeid, nye venner, opplevelser og personlig utvikling. Gjennom alt dette blir du tett fulgt opp av lokale kontaktpersoner og oss ansatte på Hald. Midtveis i praksisoppholdet arrangerer vi Infield, en samling med medstudenter og lærere. Da får du veiledning, undervisning, turer og masse gøy.

Livet på Hald når du kommer hjem

Når du kommer tilbake til Hald igjen er det fantastisk å møte igjen både de norske og de internasjonale studentene. Mange opplevelser skal deles og de neste ni ukene er en god blanding av undervisning og masse sosialt. Vår erfaring fra tidligere studenter er at dette er noe av det som sitter sterkest igjen etter året på Hald.

Tenk deg å feire 17.mai i Mandal sett gjennom øynene til de internasjonale studentene som aldri har opplevd det før. Dere deltar i Borgertoget og danser gjennom byens gater til jubel fra lokale innbyggere langs hele veien.

Tenk deg nydelige solnedganger med bad, bål, gitarspill og sanger på stranda.

Tenk deg fargerike, kreative country-nights der det beste fra ulike praksisland skal deles med dine medstudenter.

Tenk deg Hald-dagen. En dag full av musikk, dans, farger og spennende smaksprøver på mat fra hele verden. Da skal dere studenter presentere alle praksislandene for besøkende, både lokale og tilreisende familie og venner.

Her ser du Act Now som øver Barn er bra-festivalen:

Tenk deg avslutningsfesten. En god blanding av høytidelighet og underholdning. Familie eller venner er invitert og året avsluttes med feiring hele natten sammen med dine venner fra hele verden.

Skolen er preget av kristen tro og kristne verdier

Vi ønsker å vise hva vi står for, men samtidig ha stor respekt for dine tanker. Vi har en åpen og tverrkirkelig profil. Her er plass for alle – uansett meninger og livssyn, og vi har hvert år studenter som er både hinduer, muslimer og ateister. Dette verdsetter vi. Både på høsten og på våren samles studentene i grupper for å snakke om ulike tema som er med på å utvide horisonten og kan gi større forståelse for andres meninger og oppfatninger.

Sammensetning av team

Våre studenter reiser alltid i praksis sammen med en teammate. Arbeidet med sammensetning av team starter allerede når studentene intervjues før opptak. Skolen prioriterer arbeidet med dette høyt fordi vi vet at et godt team i praksis betyr mye for opplevelsen underveis. Allerede før oppstart på Hald får du vite hvem dette er, og de seks første ukene på Hald skal brukes til å bli godt kjent. Når dagen er kommet for utreise skal du føle deg trygg sammen med din teammate.

Trygghet under utveksling

Skolen er veldig opptatt av at du skal føle deg trygg når du er i utlandet. Vi setter fokus på dette i forberedelsene til utreise og vi setter fokus på det underveis. Dette har høy prioritet hos våre lokale samarbeidspartnere og kontaktpersonen lokalt.