Hald internasjonale skole tilbyr et fagskoleår, “Et år av annen verden”. Hos oss får du en langvarig praksis i en ny og fremmed kultur som utvekslingsdeltaker gjennom NOREC og en av eierne av skolen, Laget, NMS eller Strømmestiftelsen.
Skolen har hovedfokus på tverrkulturell forståelse som du får gjennom relevant praksis i Asia, Afrika eller Sør-Amerika. I tillegg er studenter fra alle disse verdensdelene en del av skolemiljøet på Hald. I kursperiodene bor du på internat og mange vil sammenligne livet på Hald med en folkehøyskole, selv om det formelt er en fagskole.
All undervisning og det meste av samtalene i fritiden går på engelsk!
Vi er en internatskole og det er masse morro som foregår på kvelder og helger. Les mer om det gøye ved å gå på Hald her
En fagskole regnes som høyere yrkesfaglig utdannelse og ligger over videregående opplæring i nivå. Vi utdanner til frivillig- og lønnet arbeid innenfor kirke- og organisasjonsliv.
Studiet i Tverrkulturell forståelse og internasjonalt arbeid tilsvarer 60 studiepoeng på fagskolenivå og emnene er fordelt som dette:
Kultur og interkulturell kommunikasjon, 15 stp
Kristen tro og etikk, 5 stp
Bærekraftig utvikling, 5 stp
Formidling og påvirkningsarbeid, 10 stp
Ledelse og personlig vekst, 10 stp
Bibel, misjon og diakoni, 15 stp (Connect og Interact)
Fattigdomsbekjempelse, 15 stp (Act Now)
Les fullstendig fagplan her: FAGPLAN_HIS
Ved å velge et av de tre studietilbudene Interact , Connect eller Act Now velger du dermed også fordypningsemne, tilknytning til eierorganisasjon og aktuelle utvekslingsland.
Etter et år som student på Hald internasjonale skole skal du ha kunnskap, ferdighet og kompetanse om følgende:
I emnet vil studentene få innføring i teorier om kultur og interkulturell kommunikasjon, og de vil gjøre et mer inngående studium i den konteksten der de skal ha sitt praksisopphold.
Praksisoppholdet i et annet land gir rom for å anvende teoretisk kunnskap. På våren blir erfaringsdeling og refleksjon viktig for å øke kompetansen i emnet.
Etter gjennomført og bestått studium har studenten følgende læringsutbytter:
I emnet vil studentene få en grunnleggende innføring i kristen tro. Vi vil ha et særlig fokus på misjon, diakoni og evangelisering. Refleksjon rundt etiske problemstillinger og eget livssyn i møte med andre vil bli vektlagt.
Etter gjennomført og bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Emnet “Bærekraftig utvikling” gir en generell introduksjon til verdensomspennende utvikling, fattigdom, ulikhet og Nord-Sør problematikk. Emnet introduserer bærekraftsmålene og dagens bistandsregime innenfor et globalt politisk rammeverk. Tradisjonell bistand, bistandshistorien, og Norges rolle som donorland diskuteres i et kritisk lys. Emnet fokuserer på utfordringer knyttet til fattigdom, menneskerettighetene og miljø/klima.
Etter gjennomført og bestått studium har studenten følgende læringsutbytte:
Emnet skal gi studentene en innføring i teori og arbeidsredskaper knyttet til kommunikasjon, formidling og påvirkningsarbeid.
Sentralt i emnet står planlegging og gjennomføring av påvirkningsarbeid. Studentene skal bruke egne erfaringer fra utenlandsoppholdet og eierorganisasjonenes arbeid. Det vil bli lagt vekt på etiske problemstillinger rundt informasjonsformidling i emnet.
Gjennom emnet skal studentene få redskaper, innsikt og motivasjon for å være en aktiv samfunnsaktør og støttespiller for eierorganisasjonens arbeid.
Etter gjennomført og bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Emnet «Ledelse og personlig vekst» vil fokusere på ledelse som mulighet og evne til påvirkning, der lederskap ikke nødvendigvis er knyttet til formelle posisjoner eller roller. Sentralt i emnet vil være ledelse i enten utviklingssamarbeid eller kirke- og misjonsarbeid. Gjennom undervisning og praksis vil vi gi studentene ferdigheter innen teamsamarbeid, konfliktløsning og ledelse i en flerkulturell kontekst. Vi ønsker å utruste og utfordre unge mennesker til å lede seg selv og andre.
Etter gjennomført og bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
I emnet vil studentene lære om Bibelens bakgrunn og innhold. De vil bli utrustet til å anvende Bibelen i eget liv og i kristent arbeid. Problemstillinger knyttet til kristen tro i møte med ulike livssyn og kulturer vil være en viktig del av dette. Studentene vil gjennom undervisning og praksis utvikle sin forståelse av og kompetanse innen misjon og diakoni. Kurset vil gi historiske og dagsaktuelle perspektiver. Organisasjonenes arbeidsmetoder vil bli vektlagt.
Etter gjennomført og bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Emnet fokuserer på globale og lokale initiativer for fattigdomsbekjempelse og de frivillige organisasjonenes rolle i utviklingssamarbeid. Kurset introduserer en rettighetsbasert tilnærming til samfunnsutvikling basert på prinsipper som deltakelse, ikke-diskriminering, menneskeverd, myndiggjøring, ansvarlighet, transparens og innflytelse. Kurset går nærmere inn på aktuelle problemstillinger og arbeidsmåter i bistands -og utviklingssamarbeid. Gjennom bruk av eksempler presenteres og diskuteres ulike strategier for samfunnsbygging, jobbskaping og utdanning.
Etter gjennomført og bestått studium har studenten følgende læringsutbytte: